Jessica van Rueschen is videograaf. “Geen filmmaker, ik werk met videocamera’s.” Voor Panama Pictures maakt ze al jaren de trailers, portretten, clips en registraties. “Ik probeer de voorstelling te laten zien zoals de choreograaf wil dat de toeschouwer het beleeft.” 

Ze is ook choreograaf en beeldend kunstenaar – en dat verklaart waarschijnlijk waarom het Jessica zo goed lukt om de complexiteit van een dans/circusvoorstelling in beelden te vatten. Jessica: “Je probeert met de ogen van een choreograaf beelden te maken van wat publiek idealiter gaat beleven. Niet te veel vervormen, maar een vertaalslag maken naar film. Dus uitzoeken: hoe pak je de dynamiek en esthetiek van de beleving, hoe vertaal je die? Wat wil je laten zien? Wat is overbodig? En dan: waar plaats je je camera? Welke hoeken kies je?”

Hoe ik kijk en werk

Al zo’n twintig jaar registreert Jessica voorstellingen van Pia Meuthen. Jessica: “Daardoor leer je elkaar goed kennen, weet ik wat zij belangrijk vindt: welke vormgeving of emoties, belichting en geluid, bewegingstaal of contact tussen dansers. En omgekeerd: Pia weet hoe ik kijk en werk.”

Later kwamen er de trailers, clips en portretten bij. Jessica: “Als een nieuwe voorstelling bijna klaar is, stuurt Pia mij video’s van repetities en ga ik af en toe zelf kijken. Dan bespreken we wat zij belangrijk vindt. Bij Tipping Point bijvoorbeeld of het object als geheel of juist dichterbij zichtbaar moet worden, en welke bewegingen ervan belangrijk zijn. Of ze geeft aan: ik wil dat je in deze scène heel dicht op die performer filmt. Aan de hand van die aanwijzingen bepaal ik waar ik de camera’s neerzet en wat ik ga draaien.”

Extra dimensie

Jessica werkt ook voor andere dansgezelschappen maar haar aanpak bij Panama Pictures is heel specifiek door de acrobatische insteek. Jessica: “Door die acrobatiek wil ik precies tonen wat de performers moeten kunnen, duidelijk maken dat het niet om trucjes draait maar altijd om inhoud. Je wilt van dichtbij zien wat het van hun lijven vraagt, naast de esthetiek veraf.”

De voorstellingen van Panama Pictures bieden bovendien een andere uitdaging. Jessica: “De hoogte, dat is echt een extra dimensie vergeleken met andere dansgezelschappen. En dat is zoeken soms, je wilt geen plafond of theaterspots in beeld. Voor trailers werken we daarom soms op locatie, zodat je echt de ruimte hebt.”

Puur

Trailers – de korte video’s waarmee een voorstelling wordt gepromoot op websites, social media en in de theaters – zijn sowieso een verhaal apart. Jessica: “Zo’n trailer moet in een heel korte tijd de essentie van de voorstelling laten zien. Snel aantrekkelijk zijn, de aandacht trekken. Maar wel puur blijven, kloppen.”

“Dan kun je dus gaan abstraheren, iets toevoegen dat het geheel naar een ander niveau tilt. Tussen de ‘normale’ bewegingen magische beelden monteren bijvoorbeeld. Want dat is het mooie van dans: er zijn altijd magische beelden.”    

Bij de voorstellingen van Panama Pictures zijn heel veel enthousiaste en kundige makers betrokken, voor en achter de schermen. Samen vormen zij ons gezelschapHier lees je hun (en dus onze) verhalen.

Blijf op de hoogte van onze voorstellingen Ontvang onze nieuwsbrief