In deze productie laat Panama Pictures een wereld zien die uit het lood dreigt te raken. Struikelend, vallend en vliegend zoeken de performers naar houvast, al is het maar voor even. In verschillende tableaus ontrafelt Each Time We Fall, A City Rises ons verlangen om zekerheden te creëren, als buffer tegen alles wat niet te controleren valt.

Each Time We Fall, A City Rises gaat over de feilbaarheid van de mens. Het laat zien dat wanneer niets zeker is, alles mogelijk wordt. De ritmische taal van gelauwerd dichter Maria Barnas inspireerde Pia Meuthen bij het ontwerp van Each Time We Fall, A City Rises.

In een imposant decor – dat schuine vlaktes combineert met schuilplekken hoog in de lucht – geven de performers zich over aan een wereld die op losse schroeven lijkt te staan. Terwijl ze uit evenwicht raken, openen zich nieuwe perspectieven.

Voor Each Time We Fall, A City Rises gingen componist Anthony Fiumara en duo Strijbos & Van Rijswijk een bijzondere samenwerking aan: ze componeerden de muziek in dialoogvorm. De aan minimal music verwante muziek van Fiumara ontmoet zo de elektro-akoestische composities van Strijbos & van Rijswijk. Hun gezamenlijke compositie stelt de stem met al haar klankbreedte en zeggingskracht centraal en wordt live uitgevoerd door zangeres Els Mondelaers.

Panama Pictures laat in Each Time We Fall, A City Rises dans, circus en livemuziek versmelten tot een actueel verhaal over mensen op zoek naar nieuwe zekerheden. In een instabiel universum waar alles in beweging lijkt te zijn, vloeien dans, partner- en luchtacrobatiek in elkaar over. De zang ondersteunt, ontregelt, dreigt en troost.

‘Heb je ook weleens het gevoel dat in onze tijd de wereld een beetje gekanteld is? Dat het vlak onder je voeten, waarop je dagelijks je best doet om die wereld met iets van balans tegemoet te treden, voelbaar aan het hellen is gegaan? Dat je daardoor net iets harder je best doet om je staande te houden? Dat gevoel geeft Each time we fall, a city rises.’ (Theaterkrant)

Choreograaf Pia Meuthen en haar team hebben hun mix van circus en dans steeds verder geperfectioneerd tot hier, in een soort hand-to-hand dans, het samenspel van de mannen een doorlopend geheel van passen, positionering, intentie, timing en acrobatiek is geworden. Maar in plaats van een ‘schone’ doorlopende lijn tot in de vingertoppen, is elke beweging hier doordesemd van de kracht die nodig is voor circuswerk.’ (Theaterkrant).

Blijf op de hoogte van onze voorstellingen Ontvang onze nieuwsbrief