“Bij Tipping Point zijn we één synergetisch lichaam.” Candela Murillo is één van de zes performers die in Tipping Point telkens weer de balans proberen te vinden op een enorm, kantelend object. “Individualiteit heeft hier geen zin, het is een collectieve reis.”

“Als kind had ik te veel energie. Ga jij maar dansen, zei mijn moeder.” Zo begon Candela’s energieke danscarrière: op aanraden van haar moeder, aan het conservatorium in Sevilla. “Pas daar werd me duidelijk dat ik het geweldig vond.” 

Wat volgde was een ontdekkingstocht die haar langs verschillende dansstijlen en landen voerde én een carrière als beeldend kunstenaar. Vijf jaar geleden arriveerde Candela in haar voorlopige eindbestemming: Nederland.

Workshop

“Toen ik in Nederland kwam, ben ik direct gaan uitzoeken wat voor dansgezelschappen er hier waren. Zo ontdekte ik Panama Pictures; dat samengaan van dans en circus vond ik fascinerend. Ik had nog nooit iets met circus gedaan en wilde er graag meer van weten. Maar toen ik Pia mailde en vroeg of ik auditie mocht doen, liet ze me weten alleen met mannen te werken. Ze raadde me aan eens een workshop bij Panama Pictures te volgen, om die bijzondere mix zelf te ervaren en mijn mogelijkheden te verkennen.”   

Nieuwe wereld

Door andere projecten duurde het tot vorig jaar voordat Candela de workshop bezocht. Maar toen was er meteen een klik, wederzijds. Zozeer zelfs dat Pia haar vroeg als tijdelijke vervanger in de voorstelling Into thin air. En daarna als performer in Tipping Point.

“Dat was echt een nieuwe wereld voor mij. Circus is heel anders dan dans – het oefenen, het proces. Ik ontdekte dat je bij circus veel meer dan bij dans samen naar een hoofddoel werkt, zowel fysiek als in relatie tot een object. Het is een gezamenlijk streven en je zet jezelf daarvoor op een tweede plaats; dat is bij dans bijna omgekeerd. Bij dans gaat het meer om de individuele expressie en de zeggingskracht van de beweging. Bij Panama Pictures wordt dat gecombineerd: dat gezamenlijke doel en die persoonlijke verbeelding.”

Eigen gedachten loslaten

Bij Tipping Point komt daar nog een enorme uitdaging bij: het grote, nauwelijks controleerbare halfronde object waarop de performers balanceren. “Ja, dat is echt een nieuwe dimensie. Dat platform is compleet onvoorspelbaar, iedere vorm van balans kan alleen ontstaan door samen te werken met elkaar en dat object. Individualiteit heeft hier geen zin, het is een collectieve reis.”

“Je moet je eigen gedachten loslaten, klaar en open staan voor een reactie en die nauwgezet afstemmen op die vijf andere lichamen. Vertrouwen en eerlijkheid zijn dan essentieel. We leren alleen te geven wat nodig is. Voor mij is dat de schoonheid van deze voorstelling: het vermogen om je individuele verwachtingen op te geven. Bij Tipping Point zijn we één synergetisch lichaam.”

Bij de voorstellingen van Panama Pictures zijn heel veel enthousiaste en kundige makers betrokken, voor en achter de schermen. Samen vormen zij ons gezelschapHier lees je hun (en dus onze) verhalen.

Blijf op de hoogte van onze voorstellingen Ontvang onze nieuwsbrief