Sinds dit jaar werkt Panama Pictures met associated artists: jonge, veelbelovende makers die twee jaar lang artistiek en organisatorisch worden bijgestaan bij de ontwikkeling van hun producties. Ze krijgen advies en feedback over dramaturgie, bewegingstaal, compositie, decor, kostuum- en lichtontwerp. In de studio van Panama Pictures kunnen ze repeteren, en er publiek en werkveld uitnodigen voor presentaties en viewings. De eerste associated artist is Julian Vogel.

De Zwitserse Julian Vogel is multi-artiest; hij studeerde aan de Academie voor Circus en Performance Art in Tilburg (specialisatie diabolo), maar hij produceert ook muziek, werkt met dans en maakt beeldende kunst. Met andere kunstenaars werkt hij nu aan een project waar al die disciplines elkaar ontmoeten: CHINA SERIES, een assemblage van dans- en circusperformances, sculpturen, installaties en publicaties. Met diabolos van keramiek en porselein in de hoofdrol.

Breekbaar

Julian Vogel: “Die keramieken en porseleinen diabolos ontstonden door toeval eigenlijk. Op de Academie specialiseerde ik me in het werken met de diabolo en vroeg ik me af wat ik er nog meer mee zou kunnen doen. Toen ik in de keuken een keramieken schaal met eenzelfde vorm zag staan, ben ik daarmee gaan oefenen – dat opende een heel nieuwe beleving. Doordat keramiek namelijk zo breekbaar is, ontstaat er een interessante spanning. Ik en publiek vragen zich voortdurend af: wat als ze breken, kapotvallen? Ergens wil je dat het gebeurt, maar tegelijkertijd vrees je voor dat moment.

Omdat ik veel diabolos zelf maak met aardewerk uit tweedehandswinkels, ontstaat er bovendien herkenning bij de toeschouwer: het patroon op de diabolo doet je denken aan de ontbijtbordjes vroeger thuis, de kleuren herinneren je aan iemand die zulke theekopjes had. Zoiets moois en vertrouwd mag eigenlijk niet breken…

En dan is er nog het moment ná de breuk: ineens ontstaat er een heel andere vorm. Zo’n diabolo is gaaf, teer en kwetsbaar, maar de scherven ervan zijn gevaarlijk, daar kun je je lelijk aan openhalen. Al die tegenstrijdigheden leveren prachtige momenten op, esthetisch en dramaturgisch.”

Deconstructie en reconstructie

“Mijn samenwerking met Panama Pictures is niet nieuw: Pia coachte me al op de Academie en ik maakte eerder muziek voor een voorstelling van haar. Panama Pictures en ik verstaan elkaar, er is verwantschap, we kennen en herkennen elkaars werk. Dus toen Pia me vroeg of ik bij en met haar gezelschap aan mijn productie wilde werken, was ik meteen enthousiast. 

Ik ga er verder met mijn CHINA SERIES-project. Dat is een doorlopend proces en bestaat nu uit vijftien delen: voorstellingen, installaties en allerlei variaties daarop. De komende weken ga ik in de studio, en later in het Europees Keramisch Werk Centrum in Oisterwijk, verder met variatie vier. Daarin onderzoek ik de wisselwerking tussen de scherven van mijn diabolos en het menselijk lichaam. Deconstructie en reconstructie: iets afbreken en dan iets nieuws maken van de gebroken delen. Recycling dus eigenlijk, de materie andere betekenissen geven.

Wat het gaat worden? Dat weet ik nu nog niet, dat moet ontstaan. Van 25 januari tot en met 12 februari werk ik met verschillende kunstenaars, Panama Pictures’ vaste performer Tarek Rammo bijvoorbeeld, en een paar dozen vol gebroken keramiek – ik gooi nooit iets weg. Ik wil zo de levensloop laten zien, van materialen en van mensen. Iets dat ineens een nieuwe vorm krijgt, een ander doel, maar waardevol blijft. Misschien zelfs wel waardevoller, dat gaan we ontdekken.”

Hier lees en zie je meer over CHINA SERIES.