“Bij dans is het bewegende beeld essentieel. Kostuums krijgen daardoor een heel andere lading.” Sanne Reichert werkt al jaren als kostuumontwerper bij Panama Pictures; haar kleding is van grote invloed op de voorstellingen. “Je wil meteen zien of het klopt, door elkaar heen, in de beweging.”

“Wat ik doe? Ik verzorg de kleding van de dansers.” Sanne’s eerste uitleg is bescheiden maar haar werk behelst telkens weer een intens en lang creatief proces, en is van grote invloed op de voorstellingen van Panama Pictures. Net als de performers en de scenograaf wordt namelijk ook zij vanaf de start van elk nieuw stuk betrokken bij de ontwikkeling ervan – soms al vanaf een jaar voor de première. 

“Zoiets begint meestal met een lezing die Pia Meuthen geeft over haar inspiratiebronnen en uitgangspunten, waarna zij en ik samen gaan associëren. Welke kleuren en materialen passen hierbij? Welke sfeer, welk gevoel? Vraagt dit om iets zakelijks of casual? Moet het uniform worden of juist persoonlijk? Maar ook: welke bewegingen moeten de performers erin kunnen maken? En waar wordt er gespeeld: binnen, buiten? Pia weet vaak heel goed wat ze wil en wat nodig is, ik zoek daar dan de juiste vormen en materialen bij.”

Voering eruit

Sanne maakt de kostuums voor de voorstellingen van Panama Pictures niet zelf. “Nee, ik koop en leen kleding, vaak heel gewone jassen en broeken, en die passen coupeuse Marja en ik voor elke performer aan. Die moet er namelijk goed in kunnen bewegen, elk kledingstuk wordt aangepast aan zijn postuur – ze hebben geen standaardmaten, die jongens. Dus: voering eruit, nieuwe voering erin, stretchmateriaal, strakker of juist wijder, telkens weer passend maken. Alles zo dat iedere performer alle ruimte heeft én het blijft kloppen bij het totaalbeeld van de voorstelling.”

Ze werkt ook veel voor theater, tv, musical en film. En daar heeft kleding vaak een andere betekenis dan bij dansvoorstellingen. “In tegenstelling tot theater of film, waar taal vaak een belangrijke component is, is bij dans het bewegende beeld essentieel. Kleding krijgt daardoor een heel andere lading, heeft een grotere invloed op de beleving. Kostuums worden bij theater en film vaak ook individueel bepaald, ieder z’n eigen pakje – je kleedt er iedere acteur apart. Bij Panama Pictures zijn alle kostuums op elkaar afgestemd, één geheel. We kleden ook iedereen samen, tegelijk. Je wil meteen zien of het klopt, door elkaar heen, in de beweging.”

Wassen

Ieder decor en elke locatie vragen zo om heel specifieke kledingeisen. En dat is flink zoeken soms, maatwerk. “Ja, The Weight of Water bijvoorbeeld wordt buiten gespeeld op een enorm kunstwerk, dobberend in het water. Daar de juiste kleren bij vinden, die beschermen tegen kou en water, is dan wel een uitdaging. Maar het is gelukt, de performers dragen er zelfs wetsuits onder en kunnen toch vrijuit bewegen.” 

Sanne redt het overigens niet met één setje kleding voor iedere performer. “Je moet alles dubbel hebben. Die kleren hebben namelijk heel veel te leiden door het intensieve bewegen. En alles wat op de huid gedragen wordt, overhemden en t-shirts, moet na iedere voorstelling gewassen worden. Ook dat is trouwens wel uniek bij Panama Pictures: die wassen doet Pia altijd.”